Waarom zouden ze voor mij kiezen?

Maak werk van je Merk waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen

 

Tja, waarom zouden mensen voor jou kiezen? Dit is een vraag die ik heel vaak hoor, zo ook tijdens mijn afgelopen 2-daagse ‘Met pit & passie naar je ideale bedrijf’.

 

 

 

Vaak ben je niet de enige in je vak (wat een goed teken is), maar zie je veel concurrentie om je heen. Zo zijn er iets van 60.000 coaches en meer dan 100.000 adviseurs.

 

Waarom zou een klant dan voor jou moeten kiezen? Er zijn al zoveel anderen!

 

En dat is een hele relevante vraag. Als je het antwoord niet weet, zie je vaak 2 reacties in het gedrag.

 

1. Een (groot) deel gaat zich verstoppen en zij hopen dat klanten vanzelf komen. Of nog erger: ze geven op…  Ze proberen wat, maar doen dit eigenlijk alleen als de ander er geïnteresseerd naar vraagt.

 

2. Anderen heb juist de neiging om zichzelf te gaan overschreeuwen. Ze staan voor hun gevoel (noodgedwongen) op de markt, waar je zo hard mogelijk moet roepen dat jij de beste bent en dat jij de beste prijs hebt.

 

Ik kan je vertellen: je wilt niet op je prijs worden beoordeeld! Je bent geen komkommer, waarbij je vergeleken wordt met de prijzen van andere komkommers in een krat!

 

Oké, misschien is de rol van marktkoopman (m/v) niet voor je weggelegd, maar de rol van een komkommer ook niet.

 

Hoe zorg je ervoor dat je wel onder de aandacht komt? Hoe doe je dat op een natuurlijke manier, zonder jezelf kleiner of juist groter te maken?

 

Hoe laat je klanten voor jou kiezen? Ik zal je 3 tips geven.

 

1. Laat anderen vertellen wat ze van je vinden

Het helpt enorm als anderen positieve ervaringen over jou delen met hun omgeving. Je kunt ze bijvoorbeeld om een testimonial vragen (zie hier een voorbeeld.)

 

2. Vraag je klanten waarin jij je onderscheidt

Klanten kunnen vaak heel precies verwoorden waarom ze bij jou komen en waarom ze jou goed vinden. Zo zeggen mijn klanten: voor actie en resultaat, moet je naar Jikkie. 

 

3. Bijzondere methode

Kijk of je een bijzonder methode hebt waarmee je kunt werken. Je kunt denken aan een bekend boek of misschien ga je leiderschapstrainingen geven met de hulp van honden. Zelf ben ik net begonnen om het onderdeel abseilen mee te nemen mijn programma’s. Dit is mijn manier om mensen door beperkende overtuigingen te helpen.

 

Dit kunnen net die succes ingrediënten zijn, waardoor je op gaat vallen, waardoor mensen naar jou toe willen komen.

 

Vertel mij hier onder op welke manier jij je onderscheidt van anderen.

Als je dit interessant vindt, vind je dit wellicht ook leuk:

2 Comments on “Waarom zouden ze voor mij kiezen?”

  1. Hallo

    Ik heb een kleine vraag, ik vind lastig te beantwoorden als een klant mij vraagt, waarom moet ik jou kiezen? Ik zit in creatieve branch in design wereld.

    Dan sta ik soms bevroren.
    Ik weet waar ik goed in ben en dat ik meer lever dan wat ik voor krijg.

    Ik hoop dat u mij kunt helpen.

    Met vriendelijke groet

  2. Hallo Rami,

    Zo’n vraag van een klant kan je inderdaad even met je mond vol tanden doen staan; wat ga je antwoorden? Ben je gespecialiseerd in bepaald soort stijl bijvoorbeeld? Is er iets wat jij bijzonder goed kunt of waar je aanleg voor hebt en wat jij erg leuk vindt om te creëren. Vraag anders eens aan klanten waarom ze voor jou hebben gekozen of waarom ze zo tevreden zijn nadat ze door jou zijn geholpen. Mocht je nog weinig klanten hebben, dan kun jij ook altijd aan je omgeving vragen wat jou bijzonder maakt.

    Je kunt dus kiezen voor 1. persoonskenmerken wat jou onderscheidt of 2. jouw manier van werken/stijl. Of 3. Dat jij de specialist ben in een bepaalde branch: jij ben de beste om logo’s te ontwerpen voor broodjeszaken bijvoorbeeld. Jij bent de beste cartoon-logo maker, noem maar op!

    Laat je weten wat het gaat worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *