5 tips om jouw mailinglist snel te laten groeien

Een tijdje geleden sprak ik een onderneemster en op een gegeven moment kwamen we op het onderwerp nieuwsbrieven. Zij had er geen; dat was namelijk niets voor haar! Nee, echt niet, en dat vonden al haar vrienden ook.Na wat doorvragen kwam het hoge woord er uit: een nieuwsbrief was misschien toch wel iets voor haar, maar ze had geen idee waarover ze dan moest schrijven! Aah, zat daar het probleem…
Niet weten waarover je moet schrijven is een vaak gehoord argument net als: het is niets voor mij, ik heb dat niet nodig, ik weet dat het belangrijk is, maar… et cetera.Hoe lastig je het ook vindt, een mailinglist is van essentieel belang voor meer onderscheidend vermogen en meer klanten. De voordelen van een nieuwsbrief zijn immens, ik noem hier onder enkel:

1.       Je kunt een band opbouwen met je lezers
2.       Je kunt op makkelijke manier jouw expertise tonen
3.       De toestemming om te promoten is goud waard
4.       De klanten kunnen kennismaken met jou, waardoor de drempel lager wordt om verder in gesprek te gaan
5.       Je bouwt ‘kapitaal’ op
6.       Je hoeft jezelf niet iedere keer opnieuw te introduceren.
7.       Een nieuwsbrief is relatief goedkoop
8.       Het is een belangrijk onderdeel voor de opbouw van je know-like-trust factor
9.       Het is een fantastische manier voor meer onderscheidend vermogen

Kortom, Het hebben van een nieuwsbrief en mailinglijst is van essentieel belang voor een succesvol bedrijf, ook als je interimmer of éénpitter bent. Heb je nog geen nieuwsbrief: begin er zo snel mogelijk mee (het mag ook video of audio zijn, mocht je dat fijner vinden)!

Het is duidelijk dat een mailinglist goud waard is, maar hoe bouw je zo’n fantastische lijst op? Ik geef je mijn 5 persoonlijke tips om jouw mailinglijst snel te laten groeien, lees je mee?

1.       Laat in ieder gesprek weten dat je een nieuwsbrief hebt en vraag of de potentiele klant hier interesse in heeft (en zet hem of haar dan ook op die lijst). Let op: zet nooit iemand ongevraagd op jouw lijst: het mag niet en daarnaast is het niet netjes ten opzichte van de ander.

2.       Zet onderaan je email dat je ook een nieuwsbrief hebt, inclusief link naar waar ze zich kunnen opgeven.

3.       Zet een aanmeldformulier op iedere pagina.

4.       Geef iets extra’s. Iedereen vind het fijn om cadeautjes te krijgen. Bied een bonus aan, zoals een checklist, een klein e-bookje, een mp3 of iets anders klein wat je gemakkelijk kunt geven én wat waarde heeft voor jouw klanten.

5.       Ga spreken en vraag of ze op de hoogte willen blijven door middel van jouw nieuwsbrief. Het werkt nog sterker door iets te verloten onder je publiek door visitekaartjes te verzamelen in een envelop waar je eentje uit trekt die een prijs wint en waarbij de rest je nieuwsbrief gaat ontvangen. Vind je spreken eng? Het kan ook anders! Een expert die jou hierbij kan helpen is Lianne Ebbinkhuijsen van ‘Being in the Room’ met haar programma ‘Klantmagnetisch presenteren’.

Kortom, wees gefocust op de mogelijkheden je nieuwsbrief te noemen en mensen hiervoor te vragen en maak het hen vervolgens zo gemakkelijk mogelijk zich hiervoor in te schrijven.

En besef: Ook met een kleine lijst kun je goed geld verdienen! Het gaat niet om de kwantiteit van je lijst, maar om de kwaliteit er van!

Ik ben erg benieuwd wat jouw persoonlijke tip is om de mailinglist snel te laten groeien! Laat jouw persoonlijke tip weten op de website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *