Waar McDonald’s volledig de mist in gaat (+ hoe jij dat kunt voorkomen)

Maak werk van je Merk Jikkie HasAfgelopen weekend waren we bij de McDonald’s. Lang geleden dat ik daar binnenliep… We moesten toch even stoppen, dus ja, meteen maar even eten als het toch etenstijd is…

 

De inspiratie voor dit artikel kwam al net zo snel opzetten als dat mijn eten verteerd was: snel dus J.  

 

Allemaal hebben we wel een beeld bij McDonald’s: goedkoop, ongezond, fastfood, Happy Meal, noem maar op.

 

Gezond zul je het niet snel noemen, met de snelheid waarmee het voedsel wordt bereidt, de overvolle dienbladen, de goedkoop uitziende verpakkingen, eten met je handen, noem maar op.

 

De enige die McDonald’s associeert met gezond, is McDonald’s zelf! Bijzonder he?

 

McDonald’s zegt dat ze gezond voedsel aanbieden. Zo hebben ze hun logo al veranderd naar groen met geel, waardoor het gezonder over moet komen.

 

Op hun placemats vind je alle informatie over wat er in jouw burger zit plus de voedingswaarde, hoe gezond je bezig bent.

 

En toch…

 

Houden we massaal het idee dat Mc Donalds niet gezond is…

 

Hoe komt dat?

 

Dit komt omdat er een kloof is tussen het imago wat ze willen hebben en hoe ze daadwerkelijk overkomen.

 

Hoe gezond ze ook over wil komen, we houden het idee dat het ongezond is. McDonalds worstelt dus best met zijn imago.

 

Als ondernemer is het van essentieel belang dat wie je bent en hoe je overkomt, met elkaar in overeenstemming is.

 

Want zolang er ‘iets niet klopt’, zullen klanten niet bij je kopen. Je gaat dus niet naar McDonald’s omdat ze zo gezond zijn. Als je gezond wil eten, maak je andere keuzes, en ga je dus naar ergens anders eten.

 

Zodra mensen bij jou het gevoel hebben dat ‘iets niet klopt’ zullen ze niet bij je kopen.

 

Want mensen zijn namelijk op zoek naar bevestiging van hun eigen denkbeelden, dat datgene wat ze denken dat dat klopt.

 

Dus op het moment dat er een manco is tussen datgene wat je uit wilt stralen en hoe je overkomt, levert dit ‘stress’ bij je klant op.

 

Dus als jij zegt dat je praktisch ingesteld bent, moet je dus niet aankomen met een ingewikkelde website of moeilijke teksten.

 

Wil jij bijvoorbeeld betrouwbaar overkomen, zorg dan dat je op een vast tijdstip jouw nieuwsbrief verstuurd.

 

Ben jij een avonturier, kom dan niet aanzetten met je verhalen over je Chihuahua’s.

 

Hoe wil jij overkomen? En klopt dat met hoe je daadwerkelijk overkomt? Houd dit zo dicht mogelijk bij je zelf, bij datgene wat zoals je bent, waardoor het past als een op maat gemaakte jas.

 

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, als je maar consistent bent!

 

En wat betreft de McDonald’s: geef gewoon toe dat het lekker is om af en toe even lekker ongezond te eten: lekker even uit de ban springen.

 

Hoe wil jij over komen? Op welke manieren laat jij dit terugkomen of kun jij dit terug laten komen in jouw artikelen, je look en feel, je website, in je contact met anderen? Deel het hieronder!

 

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Wil jij jouw route ontdekken naar jouw ideale bedrijf? Doe dan mee aan ‘Op expeditie naar meer klanten & meer vrijheid’ op donderdag 21 & vrijdag 22 mei!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *