Waarom je bedrijf geen verzameling van actiepunten is

Maak werk van je Merk Jikkie Has De helft van het jaar zit er alweer op. Tijd om even uit te puffen, even vakantie te vieren.

 

Of om rustig door te werken tijdens deze zomer. Lekker op het gemakje, klaar maken voor de rest van het jaar.

 

Kortom, even gas terugnemen, nieuwe ideeën op doen om straks de rest van het jaar nog even goed te knallen.

 

Maar weet jij al waar jij je de rest van het jaar op gaat richten?

 

Gewoon mijn bedrijf, toch? Gewoon doorgaan met waar ik gebleven was. Nieuwe dingen bedenken. Ik pak gewoon kansen die op mijn pad komen, denk je wellicht.

 

En dat is wat ik vaak zie, Veel ondernemers die gewoon blijven doorkabbelen. Hopende op betere tijden, hopend op beter resultaat in de 2e helft van dit jaar.

 

En de ondernemers die ik wel spreek die er bewust mee bezig zijn wat ze willen bereiken de rest van het jaar komen vaak niet verder dan het benoemen van actiepunten.

 

Zo sprak ik laatst een klant. Zijn plannen voor de rest van het jaar was om meer zichtbaar worden, met social media aan de slag, een assistent aan te nemen, noem maar op.

 

En dat is wat ik vaak zie: volop actiepunten wat we nog willen DOEN.

 

Je bedrijf is geen verzameling van actiepunten.

 

Want daarmee ben je gericht op de bal in plaats van op het doel.

 

Want als je alleen maar naar de bal kijkt, mis je het totaal overzicht. Mis je het overzicht van het veld, van de spelers (teamleden of mogelijke samenwerkingen) en heb je geen enkel idee of je wel de juiste richting uit gaat.

 

En je kunt alleen maar scoren als je die bal in het doel krijgt. Anders heet het pingelen. Ook leuk, maar je gaat er geen doelpunt mee scoren.

 

En zo is het ook met het alleen maar hebben van actiepunten voor je bedrijf: je reageert wat er op je af komt, wat moet er gebeuren.

 

Hierdoor weet je niet langer of je nog de juiste kant op aan het gaan bent.

 

Want zodra je weet wat het doel is voor de rest van het jaar kun je ook gemakkelijk de actiepunten bepalen die daar bij horen. En zo weet je ook wat je NIET gaat doen.

 

Hierdoor krijgt je bedrijf weer koers in plaats van alleen maar de bal volgen en te reageren wat er op je pad komt. Stuur jij de bal de juiste kant op; richting het doel!

 

Hoe bepaal je dan je doel voor de rest van het jaar? Ik zal je een tip geven.

 

Bepaal voor jezelf wat je focus wordt voor de rest van het jaar. Is je focus groei? Is je focus professionaliseren, of is je focus uitbreiding bijvoorbeeld?

 

Dit zijn allemaal verschillende doelen, met daar aan allemaal heel verschillende actiepunten.

 

En hierdoor kun je ook gemakkelijker beslissen wat nu wel en niet belangrijk is.

 

Mijn klant kwam er bijvoorbeeld achter dat zijn doel voor komend half jaar is om te gaan professionaliseren. Afgelopen half jaar is hij enorm gegroeid door mee te doen aan DOEN, mijn half jaar programma.

 

En nu wordt het voor hem tijd om dit verder uit te bouwen, om dit verder te gaan professionaliseren.

 

En toen helder had wat zijn doel was, was het ook ineens helder wat hij moest gaan doen en en ook: wat dus niet.

 

Kortom, laat je niet langer leiden door je actiepunten, maar bepaal eerst je doel!

 

Hoe bepaal jij wat je komend half jaar gaat doen? Laat je het gewoon op je afkomen? Deel je reactie hieronder! 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *