De valkuil van gratis (+ hoe je hier uit komt)

Jikkie Has -Maak werk van je Merk klanten acquisitie mindsetHoe kan het dat je én goed in je vak bent, én zichtbaar bent, en toch nauwelijks iets verdient?

 

Een klant van mij was behoorlijk zichtbaar, ze had een enorm netwerk en velen kenden haar.

 

Ze had ook enorm veel kennis in huis; dat zag ik zo.

 

En ook haar omgeving zag dat ook zo.

 

So far so good.

 

En toch had ze niet super veel inkomen. Eigenlijk gewoon nauwelijks.

 

En daar baalde ze van.

 

Hoe kan het dat je én goed in je vak bent, én zichtbaar bent, en toch nauwelijks iets verdient?

 

Wellicht herken je dit: je bent enorm gedreven, je werkt je te pleuris, bent goed in je vak en toch…

 

Hoe komt dat? En vooral: hoe kom je er vanaf?

 

Wat er dan aan de hand kan zijn, en wat er in dit geval ook bij de klant speelde, was dat ze niet werd gezien als de expert, maar als vrijwilliger, als de handjes…

 

De neiging die veel mensen hebben en denken is dat als je maar hard genoeg werkt, dan wordt je vanzelf wel gezien.

 

Dus gaan we nog wat harder werken en hopen we dat het ooit gezien gaat worden.

 

Het kan ook zo zijn dat je juist haantjesgedrag laat zien: voor je gevoel moet je jezelf enorm op de borst kloppen om maar gezien te worden.

 

Het kan… maar vaak voelt het niet goed voor ons om zo te doen.

 

Hoe dan wél? Onderstaande video vertelt je hoe je dit doet.

 

 

Wat er nodig is om uit deze situatie te komen is, is jezelf als expert te gaan zien.

 

En dat je óók als zodanig gaat gedragen.

 

Niet arrogant gaan gedragen, maar er naar handelen. Wat doe je wel, en vooral wat doe je niet als expert?

 

In plaats van als vrijwilliger haar expertise te laten zien, is ze vanuit haar expertstatus gaan bepalen, wat ze wel en wat ze niet meer gratis doet.

 

En heeft een wereld van verschil gemaakt. In plaats van als vrijwilliger gezien te worden, wordt ze nu gezien als expert én krijgt er nu voor betaald.

 

Niet door maar hard genoeg te werken, maar door haar grenzen aan te geven, en zichzelf als expert op stellen.

 

En vanuit daaruit te bepalen wat ga ik wél en wat ga ik niet doen.

 

Vertel mij hieronder: herken jij dit? Welke expert ben jij eigenlijk? Vertel je expertise hieronder!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.