Hangt jouw bedrijf van toevalligheden aan elkaar?

Hangt jouw bedrijf van toevalligheden aan elkaar? 

Veel Zelfstandig Professionals zijn voor zichzelf begonnen omdat ze dan eindelijk hun creativiteit kwijt konden. Eindelijk werken op hun manier! Niet meer gebonden aan de grillen van de baas en doen zoals jij denkt dat goed is! Heerlijk allerlei dingen bedenken voor je bedrijf: een workshopje hier, een flyertje daar, een coaching sessie, noem maar op.

Maar het geen grenzen stellen aan je producten en dienstverlening leidt juist tot stilstand van jouw bedrijf in plaats van tot creativiteit. Zoals ik onlangs ergens las: “Mijn hoofd stond bol van de ideeën maar er kwam niks uit omdat ik niet wist waar ik moest beginnen. Ik zat met allerlei ideeën maar wist gewoon niet waar ik naar toe moest”. Herkenbaar?

Creativiteit heeft dus ook zeker een keerzijde: het kan leiden tot stilstand. Teveel creativiteit leidt er zelfs toe dat je geen succesvol bedrijf kunt realiseren. Auch, dat is nogal wat… Hoe kan het zijn dat je met creativiteit geen succesvol bedrijf kunt creëren? Juist door creativiteit ontstaan juist mooie zaken?

Dit heeft alles te maken met het gebrek aan structuur. Structuur in de producten en diensten die je aanbiedt. Maar ook de structuur binnen jouw producten en diensten. Veelal zijn workshops en andere diensten losse flodders, zonder structuur. Ze geven bijvoorbeeld eenmalig een workshop, of enkele coaching sessies. Om daarna weer iets anders aan te gaan bieden, want ja die creativiteit schiet alle kanten op!

Het gevolg is dat het ontwikkelen van je bedrijf veel tijd en energie kost: je doet van alles. Vaak is het nog maar de vraag of je het ook allemaal uit ontwikkelt, of dat het bij half afgemaakte producten blijft (ja, dat doe ik binnenkort, ik ben nu nog zo druk…). Je hebt dan vaak ook geen structurele stroom van klanten; ook je marketing schiet alle kanten op wat veel tijd, frustratie en geld kost.

Je hebt dan ook geen bedrijf, het is iets dat van toevalligheden aan elkaar hangt. Een bedrijf dat van toevalligheden aan elkaar hangt, kan nooit een succesvol bedrijf zijn of worden. Door al die creativiteit en brei van producten en diensten, gaat jouw dienstverlening alle kanten op.

Het hebben van structuur in je producten en diensten is dus van essentieel belang voor het hebben van een succesvol bedrijf; wil je bedrijf niet van toevalligheden aan elkaar hangen.
Ook richting jouw klanten is het hebben van structuur van essentieel belang. Een klant wil namelijk helderheid hebben over hoe zijn probleem kan worden opgelost. En hoe fantastisch is het als je daar een 5-stappensysteem voor ontwikkeld hebt! Een klant wil graag weten waar hij aan toe is; en een oplossing van zijn probleem in x stappen, klinkt best fijn! Hier is over nagedacht, dit is te doen!

Het hebben van een heldere oplossingsstructuur voor jouw klanten, is dus van essentieel belang voor jouw onderscheidende vermogen. Ik maak het graag duidelijk aan de hand van een voorbeeld. Stel je wilt advocaat worden. Dit betekent dat je op de middelbare school al VWO moet gaan doen, waarbij je waarschijnlijk een bepaald vakkenpakket neemt, wat je hier op voorbereidt. Vervolgens ga je Rechten studeren op de universiteit. Na 4 jaar heb je eindelijk je diploma (met hoge cijfers uiteraard, want die heb je nodig voor je vervolg). Vervolgens solliciteer je voor een plaats als advocaat- stagiaire, waarna je nog maximaal 3 jaar bezig bent.

En als je coach wilt worden, volg je ook een bepaald opleidingsplan om zo goed mogelijk te worden. Waarom heb je dan voor je klant geen opleidingsprogramma?

Bedenk eens (met al jouw creativiteit!) welke stappen jouw klanten moeten zetten om hun probleem op te lossen. Oftewel: welk opleidingstraject volgt jouw klant?

En de angst om je creativiteit en flexibiliteit kwijt te raken: juist structuur leidt tot creativiteit, aangezien je exact weet waar je naar toe wil. De beste brainstormsessies worden ondersteund door een heldere structuur; want structuur leidt tot creativiteit en flexibiliteit!

Ik ben benieuwd hoe jij hier tegen aankijkt! Je kunt je reactie kwijt op mijn website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *