Hoe kom ik aan klanten? In 3 stappen naar een constante stroom aan klanten

Hoe kom ik aan klanten? In 3 stappen naar een constante stroom aan klanten

“Hoe kom ik in vredesnaam aan klanten? Vertel mij dat nou eens”. Dat was de vraag die een onderneemster mij tijdens een event vroeg. Het is een vraag die menig ondernemer zich stelt. Hoe kom je nou in hemelsnaam aan klanten?

Het krijgen van een constante stroom klanten is namelijk niet iets wat je leert op school of tijdens een opleiding… Ook ik heb mij dat een tijd geleden vaak afgevraagd, hoe doe je dit nou?

Deze onderneemster worstelde hier ook ontzettend mee. Ze zat er al een paar maanden mee, voordat ze de vraag überhaupt durfde te stellen. Ze was moe en radeloos en wist niet hoe het verder moest. Ze had al een paar maanden geen inkomsten en ondertussen vlogen het geld de deur uit. De hypotheek moest betaald worden, net als de verzekeringen,  haar tv- en internetabonnement, de telefoonrekening. O ja, en dan moest er ook nog boodschappen gedaan worden. Kleding had ze al maanden niet meer gekocht.

De financiële zorgen namen toe, hoe moest dit in vredesnaam goed komen? Dat het niet goed ging was ook aan haar gezicht af te lezen. Naast de slapeloze nachten, waardoor je duidelijk de wallen onder haar ogen zag, zag je ook iemand waar je af kunt lezen dat iemand wanhopig op zoek is naar klanten.  Er moest brood op de plank komen! En terug in loondienst was wel het laatste wat ze wilde…

Ze had al van alles geprobeerd: ze had op Twitter dingen over haar bedrijf gezet, was naar diverse Open Coffee’s en netwerkevents geweest, ze had zelfs bedrijven gebeld waar ze nog nooit contact mee had gehad! Af en toe kwam ze wel een stapje verder, maar echt een klant er bij was gewoonweg niet gelukt.

Met haar laatste restje moed vroeg ze mij: “hoe kom je aan klanten?” Hoe je aan klanten komt verschilt per situatie en per persoon. Ja Jikkie, lekker vaag antwoord, daar kunnen we wat mee! Vertel me meer! Oké hier komt ie.

Wat je vaak ziet is dat ondernemers allerlei dingen proberen om aan klanten te komen, zonder te focussen. Hier ga je wel enkele klanten mee krijgen, maar niet die constante stroom van klanten waar je zo naar op zoek bent. Hoe zorg je er voor dat je een constante stroom aan klanten krijgt?

In 3 stappen kun ook jij een gerichte klantenstroom opbouwen. Ben je er klaar voor? Hier komen ze!

Stap 1: Scannen

Het is van essentieel belang om allereerst naar je huidige klantenstroom te onderzoeken (of het gebrek hier aan). Je (potentiele) klanten doorlopen een proces. Ze komen met je in contact, je hebt een keer een gesprek gehad en een aantal van hen worden uiteindelijk klant en nemen een product of dienst van je af. Je klanten doorlopen eigenlijk een soort trechter: een aantal worden klant van je, een aantal ook niet.

Wáár gaat het verkeerd in jouw proces? Komen klanten überhaupt niet in contact met je? Heb je te weinig volgers voor je nieuwsbrief of op twitter? Of loopt het spaak bij de follow-up? Je hebt leuke gesprekken gehad, de visitekaartjes zijn uitgewisseld en vervolgens… gebeurt er niets.

Of lukt dit je ook nog wel, maar loop je spaak bij het afsluiten van de deal? Vind je het te spannend om een prijs te bepalen en verlamt je dit? Ga hier eens voor zitten en wees een eerlijk: waar loopt het spaak?

Stap 2: Oplossingen bedenken

Nu het helder is waar je spaak loopt , is het van essentieel belang dat je je op dat punt gaat focussen en hiervoor oplossingen gaat bedenken. Als je te weinig volgers of lezers hebt: hoe kun je dit aantal omhoog krijgen? Bedenk eens een stuk of 4 á 5 oplossingen hiervoor. Dat kun je echt wel! Ga je iets gratis aanbieden waarbij ze meteen je nieuwsbrief ontvangen? Ga je vaker naar netwerkevents?

Zit het ergens anders spaak, zoals de follow-up; bedenk dan eens 4 a 5 oplossingen om de follow-up te verbeteren. Bijvoorbeeld de week nadat je iemand ontmoet hebt, die persoon een interessant artikel sturen wat je geschreven hebt of ergens gelezen.

Zit je vast bij het afsluiten van de deal; wat zou je kunnen doen om dit te vergemakkelijken?  Jezelf een deadline stellen?

Stap 3: Actie!

Gefeliciteerd! Je bent al hardstikke ver met jouw gedegen plan voor een constante stroom klanten! Nu gaat het weer spannen om die actie! Wist je nog dat slechts 2,5% zijn doelen haalt (link naar andere nieuwsbrief over doelen halen)? Jij hoort daar uiteraard bij!

Het is nu van essentieel belang om jouw plannen concreet vorm te gaan geven. Hoe vaak ga jij je oplossingen toepassen? Hoe vaak ga je netwerken (per week, per maand?), hoeveel lezers voor je nieuwsbrief wil je de komende maand hebben? Spreek met jezelf een periode af (bijvoorbeeld een maand) en stel jezelf een doel: hoe vaak ga je… noem maar op! Zorg dat je doelen haalbaar blijven, dan gaat het je vast lukken!

En hoe het met die onderneemster afliep? Ze kwam er achter dat ze meer klanten in haar systeem moest zien te krijgen, en ze bedacht acties om haar mailinglist verder op te bouwen. Ook ging ze vaker bloggen, waarbij ze waardevolle content met haar groep zou gaan delen!

Vol opluchting, met een helder actieplan en met een zekere rust en waarvan de hoop op haar gezicht af te lezen was ging ze weer weg: “het ging helemaal goedkomen!”. Zag ik daar nou een kleine glimlach op haar gezicht verschijnen?

Wat is jouw tip voor een constante stroom aan klanten? Ik lees je reactie graag hieronder!

1 Comments on “Hoe kom ik aan klanten? In 3 stappen naar een constante stroom aan klanten”

  1. Goedemiddag, Kijk wat hun PROBLEEM is ,En kom met DE OPLOSSING.
    Geef GRATIS een E-boek weg voor naam en Email adres.
    Geef NIET goed, geld terug GARANTIE.
    Mvg Edwin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *