In welk groeistadium zit jij met jouw business?

groei stadia bedrijf - Maak werk van je Merk Vraag… Waar aan herken je een goedlopende business? Naast passie is een belangrijk kenmerk van een goedlopende business dat het structuur heeft.

 

En dan bedoel ik niet de structuur dat je iedere dag werkt;) Ja, ook dat is structuur, maar niet de structuur die ík bedoel.

 

Een ondernemer met een goedlopend bedrijf weet namelijk precies wat er op dat moment belangrijk is voor het bedrijf om te groeien.

 

En weet wat de juiste prioriteiten zijn. Zij wéet of het slim is om nu met online producten te gaan beginnen, en weet ook wanneer zij dat nog niét moet doen.

 

Wat wanneer belangrijk wordt bepaald door welke fase je zit in je bedrijf. En daar zit vaak ook het probleem…

 

Veel ondernemers weten niet in welke fase ze zitten met hun bedrijf.

 

En daardoor weten ze vaak niet wat nu écht belangrijk is voor hun business. Als je dit niet weet dan is het ook lastig prioriteiten stellen.

 

Een voorbeeld…. Ik spreek regelmatig startende ondernemers die een online product willen.

 

Maar vaak is het helemaal niet slim om in de fase waarin zij zitten. En zijn er véél slimmere manieren om geld te verdienen.

 

En uiteindelijk loop je vast als je niet weet in welke fase je zit met je bedrijf. Dit betekent dat je iets hebt laten liggen op een lagere fase, waardoor je vastloopt.

 

Zo sprak ik laatst een vrouw die iets meer dan een jaar een eigen bedrijf had.

 

Ze wilde graag online producten gaan ontwikkelen, maar wist niet precies wat ze aan wilde bieden. Ze kwam er maar niet uit…

 

Dit is typisch een voorbeeld van een ondernemer die niet weet in welke fase ze zit. Hierdoor weet je niet precies wat nu echt belangrijk is, en laat je je door andermans mening leiden.

 

Ik zal zo vertellen waar het mis gegaan is waardoor zij vast zat.

 

Want op het moment dat je weet in welke fase jij zit met jouw business, dan is het makkelijker schakelen. Weet je beter wat je wél en wat je níet moet doen om verder te groeien.

 

Het geeft rust, houvast en je hebt minder kans om vast te lopen.

 

Wat zijn die fasen?  Hier komen de 3 fasen + wat nu echt belangrijk is in deze fase.

 

Fase 0: “Hoe lang houd ik het uit met mijn spaargeld (andermans geld)”?

De eerste fase is een fase waar helaas heel veel ondernemers in zitten. Deze ZZP-ers werken keihard, verdienen nauwelijks inkomen, en vaak werken ze uurtje factuurtje. Doel is hier om zo snel mogelijk een goed business model te vinden (hint; fase 1 kan je richting geven)

 

Fase 1: “Hoe verdien ik nu zo snel mogelijk geld?”

In deze fase ben je gestart met je bedrijf. Je bouwt af met uurtje-factuurtje en je hebt je marketingboodschap scherp. Je begint met creëren van je zichtbaarheid. Je hebt een systeem en weet hoe je aan klanten moet komen. In deze fase is het slim om 1-op-1 VIP-dagen te organiseren.

 

Fase 2: “Hoe zorg ik voor een stabiele stroom van inkomen?”

In deze fase heb je inkomen, maar het fluctueert per maand nog behoorlijk. Je werkt niet meer uurtje factuurtje, en bent er aan toe om groepsprogramma’s te ontwikkelen. Je zichtbaarheid wordt groter en het wordt belangrijker om je onderscheidende vermogen scherp te hebben.

 

Fase 3: “Hoe vergroot ik mijn inkomen verder?”

In deze fase heb je diverse high end groepsprogramma’s, maar wil je nog veel meer klanten helpen. Je expertstatus is overal bekend. In deze fase gaat het vooral het vliegwiel verder in gang te brengen, je wilt schaalvergroting. In deze fase kun je online producten gaan maken.

 

Kijk nu weer eens naar die vrouw die een online product wilde ontwikkelen, maar niet wist wat. Ze wilde iets uit fase 3, terwijl ze in fase 1 (marketingboodschap) niet scherp had.

 

 

In welke fase zit jij met jouw bedrijf en wat moet jij doen om te groeien met je bedrijf? Vertel het mij hieronder!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *