Maak jij ook de fout een allrounder te zijn?

Veel Zelfstandig Professionals zijn voor zichzelf begonnen omdat ze graag hun eigen tijd wilden indelen en omdat ze datgene wilden doen wat ze het liefste wilden doen. Eindelijk in die onderwerpen duiken die zij belangrijk vinden in plaats van wat de baas belangrijk vindt! Heerlijk, toch…?

Maar hiermee stappen ook veel Zelfstandig Professionals in een valkuil. De valkuil die generalisatie heet. En dit is eigenlijk best wel een drukke valkuil.

Hoe die valkuil er uitziet? Het is een valkuil vol mensen die heel veel zaken leuk vinden. Janneke zit in deze valkuil, maar ook Piet kom je in deze valkuil tegen. En heb je Karin ook al gezien, zij zit er ook in. Karin is jurist en vindt veel onderwerpen op rechtsgebied leuk. En daar wil ze veel klanten mee gaan helpen. Maar dit loopt nog niet zo… Ze zit er gelukkig niet in haar eentje, maar leuk vindt ze het er niet.

Het kan best zijn dat ook jij in deze valkuil zit. Je herkent deze valkuil aan de volgende punten:

  1. Ze hebben van generalisatie hun vak gemaakt: ze weten van alles wel wat.
  2. Ze kiezen vanuit hun eigen behoefte: ze doen wat zij leuk vinden. Daarom zijn ze toch voor zichzelf begonnen?
  3. Ze verkopen vooral hun vaardigheden: ze kunnen goed luisteren, observeren, analyseren, noem maar op.

Maar door deze valkuil kom je niet boven de grond uit en kun je niet stralen; het is namelijk niet voor niets een kuil. En als je te lang in deze valkuil blijft, word je uiteindelijk ziek; je kunt de volgende zakelijke ziekteverschijnselen krijgen: 

  1. Je hebt te weinig klanten
  2. Klanten vinden je al snel te duur
  3. Je hebt geen heldere boodschap: klanten weten niet wat ze aan je hebben
  4. Je wordt door je klanten niet (h-)erkend als dé probleemoplosser voor hun probleem
  5. Je hebt last van financiële zorgen; je maakt je zorgen om de hypotheek, je kunt je geen vakantie veroorloven, kleding voor jezelf heb je al lang niet meer gekocht.

Om te voorkomen dat je ziek wordt moet je op tijd uit deze valkuil klimmen. Wees gerust: je kunt hier gemakkelijk uit komen, maar je moet er wel wat voor doen! Maar als je er éénmaal uit bent krijg je weer meer klanten, meer omzet, weten klanten je te vinden en willen met jóu werken! En die prijs: die hebben ze er wel voor over. Lijkt je dat niet heerlijk? Eindelijk niet meer hoeven worstelen, en met minder moeite en energie meer klanten krijgen!

Nou, het geheim hiervoor is best eenvoudig, en ook te doen voor iedereen die in de valkuil van generalisatie zit. Kom, ik geef je een ladder, dan stap je er zo uit! Je hoeft slechts één stap te zetten, en je bent er uit! Pak mijn hand, het is echt niet lastig, je zult het heerlijk vinden! Ben je er klaar voor? Hier komt de stap!

De stap heet namelijk ‘Word een expert’. Hmm… is het echt zo simpel? Ja, dat is het echt! Vaardigheden alleen verkopen niet, je zult ze moeten combineren met kennis. Tegenwoordig leven we in een kenniseconomie, dus het is kennis wat verkoopt. Het is fijn dat je goed kunt luisteren (is dat niet een randvoorwaarde voor iedere ondernemer?), maar een klant wil uiteindelijk dat je zijn probleem oplost!

Voor een succesvol bedrijf is het van essentieel belang dat je jouw kennis gaat verkopen; zorg ervoor dat je een expert wordt! Kennis toevoegen aan je vaardigheden levert ontzettend veel op; tel je even mee?

  1. Je wordt sneller een expert
  2. Je boodschap wordt een stuk helderder
  3. Je weet wat er speelt bij jouw klanten
  4. Klanten weten sneller welk probleem je voor hen kunt oplossen
  5. Je wordt door je klanten gezien als een echte expert
  6. Klanten kunnen gemakkelijker ‘Ja’ tegen je zeggen
  7. Je kunt veel meer verdienen
  8. Je marketing wordt veel gemakkelijker & goedkoper
  9. Je wordt sneller zichtbaar voor potentiele klanten
  10. Je hebt meer impact op meer mensen

Oftewel, met het toevoegen van een onderwerp of kennis in je bedrijf naast je vaardigheden, kun je uitgroeien tot een heuse expert en kun je een succesvol bedrijf realiseren. Hierdoor word je veel effectiever en efficiënter en kun jij en je bedrijf tot bloei komen.

Want wees eens eerlijk: ken jij een expert die expert is op verschillende vlakken?

Ik ben erg benieuwd naar je mening, deze kun je hieronder kwijt, of mail mij!

PS: Vind je het een lastig onderwerp of vraag je je af hoe je dit zou kunnen toepassen voor je jouw bedrijf? Neem gerust contact met mij op voor de mogelijkheden om dit samen op te pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *