Maak jij ook de fout jezelf zo breed mogelijk neer te zetten?

Komt het volgende jou bekend voor? Je bent al een aantal jaren bezig als coach, trainer of adviseur. Toen je begon, waren de tijden nog goed en het vinden van klanten was geen probleem voor je.

Maar je ervaart dat de tijden veranderd zijn…. Er zijn meer con-cullega’s en wint vaakste de laagste prijs de opdracht. Of je merkt dat er vaker vragen gesteld worden over je tarief. Het aantal klanten loopt terug en je voelt de druk nu toch wel opkomen: Ik heb klanten nodig!

Wat je vaak ziet is dat mensen breed in gaan zetten. Ze zijn beschikbaar in alle sectoren en willen van alles oppakken. Je krijgt dan berichten in de trant van: “ik ben weer beschikbaar voor een opdracht”. Of “Aangeboden: coach voor al uw problemen”.

Door zich zo breed mogelijk te oriënteren, denken ze de meeste kans te lopen op een klant of opdracht: als ik het maar vaak genoeg roep op bijvoorbeeld twitter, facebook, LinkedIn, en netwerkevenementen dat ik weer beschikbaar, krijg ik vast wel klanten.

Maar hierdoor raken ze hun passie en energie kwijt aan het gedoe rondom PR en aan het aflopen van netwerkevenementen waar ze iedere keer weer teleurgesteld weggaan. En uiteindelijk staan ze met lege handen.

Oftewel: niet focussen kost tijd, energie en keiharde euro’s. Door er voor iedereen te zijn, moet je tegen iedereen concurreren! Door tegen iedereen te concurreren, verlies je je onderscheidende vermogen (je kunt namelijk alles) en word je uiteindelijk uitsluitend beoordeeld op je prijs, want dat is het enige wat nog over is. Het kan ook anders… Hoe? Ik zal het je vertellen.

De oplossing tegen de toenemende concurrentie is je te onderscheiden van anderen. Maar hoe krijg je onderscheidend vermogen?

Een van de belangrijkste aspecten voor meer onderscheidend vermogen is je te focussen. Focussen levert ontzettend veel op, ik heb alle voordelen van het focussen geordend tot een top 10.

Focus leidt er toe dat… 
1.   Het snel helder is wat je meerwaarde voor de buitenwereld is. Je boodschap wordt hiermee ook automatisch helderder: klanten weten meteen welk probleem jij oplost en welk resultaat je biedt.
2.   Je jezelf sneller ontwikkelt tot een expert.
3.   Je sneller gekozen wordt. Klanten kiezen het liefst voor een expert, want hiermee lopen ze het minste risico.
4.   Je meer verdient. Experts verdienen meer doordat er minder concurrentie is. Hierdoor is de kans dat iets slaagt groter dan bij iemand die van alles wel iets weet.
5.   Klanten sneller geloven dat je een expert bent. Het is lastig vertellen dat je expert bent op 5 terreinen. Je kunt niet voor ieder probleem DE oplossing zijn.
6.   Het vertrouwen geeft richting je klanten: het is duidelijk dat ze bij jou moeten zijn voor de oplossing van hun probleem. Dit leidt automatisch tot een lagere drempel bij jouw doelgroep: je geeft hen het gevoel dat je hun probleem (h-)erkent.
7.   Je vijver van potentiele klanten kleiner wordt. Maar de potentiele klanten die er in zitten zijn wel allemaal interessant.
8.   Je kunt blijven richten op jouw passie i.p.v. je te richten op je inkomen en het krijgen van voldoende klanten.
9.   Je meer zelfvertrouwen krijgt: hier ben ik goed in!
10.  Dat je meer tijd overhoudt. Je hoeft je niet iedere keer in iedere problematiek te verdiepen: je weet hoe je doelgroep er uitziet, en met welke problemen ze worstelen.

Met andere woorden: kiezen voor een duidelijk omschreven doelgroep maakt je effectiever, efficiënter en aantrekkelijker. Je bereikt een status van exclusiviteit, kunt een hogere prijs vragen en dus meer verdienen.

En laten we wel wezen: als je problemen met je hart hebt, ga je toch ook liever naar een cardioloog dan naar een huisarts? En wie verdiende er ook al weer het meest?… Juist ja.

In de komende e-zines ga ik dieper in op de gebieden waar je je op kunt focussen, waarbij je praktische tips krijgt die je meteen kunt toepassen.

Wat maakt het dat jij wel of niet focust? En waar focus jij je op? 
Ik ben benieuwd naar je reactie, deze kun je hieronder kwijt.