Moet je nou echt voor een doelgroep kiezen?

Maak werk van je Merk Jikkie HasIk zie veel ondernemers worstelen met hun marketingboodschap ook wel elevator pitch genoemd. En daar hoef je geen starter voor te zijn.

 

Ook ondernemers die al jaren bezig zijn, worstelen hier mee.

 

Wat vooral lastig is, is dat je zoveel mogelijk mensen wilt helpen. Maar je hoort aan alle kanten dat je moet kiezen. Zo ook kreeg ik deze vraag uit één van mijn online programma’s.

 

Hoe ga je om met dit dilemma?

 

“Een doelgroep kiezen; moeilijk moeilijk moeilijk! Vooral omdat je eigenlijk iedereen wel wilt helpen en ook zult doen. Maar voor de marketing moet je een doelgroep kiezen. Snap ik eigenlijk niet goed. Stel nu dat je je op 1 groep richt. Iemand anders die er niet aan voldoet, leest jouw advertentie maar denkt dat het niet voor hem/haar is en komt dus niet bij je. Dat is toch jammer???? Zal het niet toch meer voor coaching gelden?”

 

Waarom mensen voor je gevoel uitsluiten, terwijl je zoveel mogelijk mensen wilt helpen met de kennis die je hebt?

 

Voor jouw gevoel wellicht onlogisch, maar voor een potentiële klant is dit niet onlogisch.

 

Hoe komt dat?

 

Dit heeft te maken met een verschil tussen jouw belevingswereld als verkopende partij (hoe goed je bedoelingen ook zijn!) en de belevingswereld van de klant. Deze zijn namelijk niet gelijk!

 

Jij hebt als doel om zoveel mogelijk mensen te helpen, terwijl de klant vooral zo weinig mogelijk risico wil lopen bij het aanschaffen van een product of dienst.

 

Klanten gaan naar degene waarvan zij het gevoel hebben dat zij het beste geholpen kunnen worden met hun probleem.

 

Zo ga je met hartklachten het liefste naar een cardioloog in plaats van naar iemand die alleen de medische basiskennis heeft gedaan. Want bij de cardioloog heb je de meeste kans dat je geholpen wordt.

 

Een klant wil dus zo weinig mogelijk risico lopen en zoveel mogelijk kans hebben dat ie geholpen wordt. En waar kan dat beter dan bij een specialist?

 

Dus ja, dan toch maar kiezen…

 

Vaak zijn we bang om een verkeerde keuze te maken. Maar een klant kan pas voor jou kiezen als jij kiest.

 

Maar de enige verkeerde keuze die je kunt maken is niet te kiezen!

 

Want zodra je gekozen hebt, kun je altijd opnieuw kiezen en bijsturen.

 

En wat doe je dan met de rest? Moet je die dan maar negeren, terwijl je die ook goed kunt helpen?

 

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet!

 

Hoe los je dat op? Ik zal het je vertellen.

 

Zorg dat je aan de voorkant van je ‘winkel’ helder hebt voor wie je er bent. En zorg dat de achterdeur openstaat voor de anderen.

 

Zo richt ik mij op ambitieuze vrouwelijke ondernemers, maar ik heb ook mannen als klant. Is dat een probleem? Nee hoor! Want die mannen kan ik ook goed helpen.

 

Alleen in mijn communicatie aan de voorkant zal ik blijven spreken in de zij-vorm.

 

En zo creëer je dus een win-win situatie: voor de klant is het helder als je kiest, en je loopt niets mis doordat altijd je achterdeur openstaat.

 

Dus kies en mensen zullen voor jou kiezen!

 

Hoe denk jij over kiezen? Vind je het lastig? Of juist niet? Deel het hieronder! 

 

3 Comments on “Moet je nou echt voor een doelgroep kiezen?”

  1. Hallo Jikkie,

    Ik hink al tijden op 2 gedachten wat mijn niche betreft. Zelfs na je uitstekende video over het kiezen van je niche was ik er nog niet helemaal uit.
    Maar dit artikel over doelgroep kiezen heeft me eindelijk de ogen geopend.

    Yep! Ik ben specialist levensloopbestendig wonen en houd me bezig met woningaanpassingen voor mensen met geestelijke of fysieke beperkingen. …maar nu komt het …voor mensen met een koopwoning.

    En zoals je zegt wanneer iemand met een huurhuis of anderszins mijn hulp wil inroepen dan kan dat altijd.

    Bedankt!

    Yvon Sterk

    Nu meteen aan de slag om mn marketing boodschap aan te passen.

    1. He Yvonne,

      Goed bezig! En fijn dat dit artikel je hierbij zo geholpen heeft! Inderdaad, koopwoningen is een mooie onderscheiding voor een doelgroep die graag wil blijven wonen waar ze nu wonen én er in willen investeren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *