Onlangs was ik op Best Kept Secret-festival, met allemaal gave optredens.
Op een gegeven moment kwamen we toevallig in een festivaltent uit waar een optreden bezig was. Wat een stem had ze! Uiteraard bleven we even hangen om te genieten van haar stem (Julien Baker mocht je het graag willen weten ;)).
Ze was nog maar 19 jaar, en ze kondigde netjes haar liedjes aan en af, had een net spijkerjasje aan en zei vriendelijk ‘hello’.
Ook al was ze een goeie zangeres, ze stond er onwennig, verlegen en wat verloren in haar eentje op dat grote podium.
Ze was net het stille meisje uit je vroegere klas…
Want ondanks dat ze een goeie zangeres was…
Was ze (nog) géén artiest..!
Want ook al was ze een waanzinnig goede zangeres technisch gezien, ze was (nog) geen artiest!
Want als je artiest bent, dan ben je naast een prima zanger of zangeres ook een merk.
Dan kun je naast goed zingen, ook entertainen.
Heb je interactie met het publiek, heb je fans & volgers.
Heb je een team (en of band om je heen).
Durf je in de spotlights te staan.
Kun je applaus in ontvangst nemen.
En dat is ook wat ik vaak zie bij ondernemers.
Veel ondernemers zijn enorm goed in hun vak, het zijn vaak echte vakvrouwen en – mannen.
Maar dat maakt je niet automatisch een ondernemer.
Want net als een artiest is een ondernemer ook een merk, heeft ie ook fans en volgers, gaat ie de interactie aan met zijn doelgroep.
Wat heb jij nog nodig om van een goede zanger/zangeres ook echt een echte artiest te worden? Laat het hieronder weten!