Hoe lang blijf jij nog Aldi-prijzen vragen? 3 Geheimen voor het vragen van hogere prijzen

Hoe lang blijf jij nog Aldi-prijzen vragen?

3 Geheimen voor het vragen van hogere prijzen

Vrijwel iedere ondernemer loopt er tegen aan: welke prijs vraag je voor je diensten? Vind jij dit ook een lastig onderwerp en kom je er maar niet uit? Je bent niet de enige! Het vragen van een faire prijs is voor veel ondernemers een lastige kwestie.

Regelmatig kom ik dan ook workshops tegen waarin te lage prijzen gevraagd worden zoals een 3 uur durende workshop voor €99,-, tegen waarde bepaling achteraf, tegen kostprijs of zelfs helemaal gratis!

Gevolg is dat je ontzettend hard moet werken om voldoende omzet te krijgen om jouw bedrijf nog enigszins rendabel te maken,als dat uberhaupt al mogelijk is op deze manier…

Terwijl het zeker mogelijk is om een goed lopend bedrijf te realiseren met datgene wat je het liefste doet. Ook voor jou, ook in deze tijden.

Voordat ik je vertel hoe je dit probleem op kunt lossen is het belangrijk te weten hoe dit komt, zodat je in de toekomst niet een 2e keer tegen dezelfde steen stoot

Hierbij enkele veelgehoorde argumenten:

1.    “Ik heb geen idee wat ik moet vragen”-syndroom. Ook ik ben in het begin in deze valkuil gestapt en zeer waarschijnlijk samen met mij vele anderen. Veel ondernemers hebben geen idee welke prijzen ze moeten vragen. En even over de schutting kijken van de buren is dan heel praktisch: “zij zullen hier vast wel over na gedacht hebben”(niet dus, want ook zij zijn veelal ook bij de buren wezen gluren!). Of: “laat ik maar niet teveel afwijken van de prijs van een ander”. Maar jouw diensten zijn nooit te vergelijken met die van anderen, omdat jij jij bent en de buurvrouw haar eigen kwaliteiten heeft. Je vergelijkt dus appels met peren onder het mom van: het is allebei fruit. Mis!

2.   “Als ik mijn prijzen verhoog verlies ik klanten!” Wat bij veel ondernemers speelt is de angst om klanten te verliezen… En in deze tijden kun je iedere klant goed gebruiken en wil je natuurlijk niet te veel vragen… Zeker als een klant heeft aangegeven niet mee te doen omdat je te duur bent, is dit een gevoelig argument. Met als gevolg dat je prijzen gaan dalen en dalen…

3.   “Ik werk vanuit mijn passie, niet om veel geld te verdienen”. Ook een hardnekkig argument om weinig voor je diensten te vragen. Je wilt vooral impact hebben mensen en hun jouw passie laten ervaren, en hoge prijzen vragen hoort hier niet bij: “het gaat om het spirituele goed, niet om de centen”.

Door al deze gedachtes maak je je zelf kleiner dan je bent en loop je de nodige omzet mis!

“Maar ja, wat moet ik dan”, hoor ik je denken! Ineens hoge tarieven vragen? Daar komt niemand op af!
Ook als je jarenlang een Aldi bent geweest qua prijzen (want de kwaliteit is natuurlijk prima, ook bij de Aldi), is het echt mogelijk een speciaalzaak te worden met daarbij behorende tarieven.

Hoe je dit doet? Hieronder vind je de 3 geheimen die je helpen bij het vragen van goede prijzen:

Geheim 1: Verander je (financiële) Mindset
Klanten willen niet een zo goedkoop en kort mogelijk programma. Wat klanten willen is de beste oplossing waarbij de kans op succes het grootst is. Vaak hebben jouw klanten behoefte aan langere begeleidingstrajecten waar ze graag meer voor betalen. Kortom geheim 1: klanten willen een oplossing en langere trajecten.

Geheim 2: Resultaat is waar het om draait
Zeg eens eerlijk, waar zou jij meer voor betalen? Een workshop mindfulness of een workshop waarbij je stressniveau daalt, meer rust ervaart, en wat positieve effecten heeft bij mensen met chronische pijn, hartklachten, maagdarmproblemen, angststoornissen, depressies en slaapproblemen (bron). Beide keren betreft het een workshop mindfulness. Kortom geheim 2: Zorg dat je helder hebt wat jouw sessies, workshops, of jouw inzet bij een project aan resultaten oplevert voor de klant. 

Geheim 3: Less is more
Als je je prijzen naar faire prijzen gaat verhogen ga je zeker klanten kwijt raken. Maar door je faire prijzen heb je ook minder klanten nodig! Het vragen van een hogere prijs zorgt er voor dat alleen die klanten overblijven die de urgentie voelen om aan de slag te gaan in plaats van klanten die een paar uurtjes komen consumeren en vervolgens nooit meer terugkomen. En wat is er fijner dan met klanten te werken die hun probleem willen oplossen en graag met jou aan de slag willen?! Kortom, geheim 3: wees niet bang om faire prijzen te vragen, je krijgt er leukere klanten voor terug!

Samengevat: faire prijzen zijn van essentieel belang voor een succesvol bedrijf. 
Dus verander je mindset, benadruk de resultaten van jouw diensten en wees niet bang om klanten te verliezen die niet bereid zijn een faire prijs te betalen.

Eng? Zeker! Noodzakelijk voor een succesvol bedrijf? Ja!

Hoe staat het met jouw prijzen? Ik ben benieuwd naar jouw reactie! Deze kun je hieronder kwijt.

5 Comments on “Hoe lang blijf jij nog Aldi-prijzen vragen? 3 Geheimen voor het vragen van hogere prijzen”

  1. Jouw verhaal klopt helemaal alleen als je het van de klantzijde bekijkt gaat het niet helemaal op. Wij zitten in de consumenten bouw- en verbouwmarkt. Je biedt kwaliteit, garantie, installateurs certificaten etc. Je staat voor je bedrijf maar …… dat doen anderen ook! Zij bieden precies hetzelfde. Dus als elke offerte door een concullega onderuit wordt gehaald, wat doe je dan? Je wilt dan in ieder geval jouw bus in de straat hebben staan en door het werk de mond-tot-mond reclame op gang brengen. Je kunt keer op keer bewijzen dat jouw werk duurzaam is maar de consument kiest toch voor de laagste prijs. De kwaliteit blijft hoog dus moet de prijs lager????

    1. Hallo Hinsje,

      Dank voor je reactie en je aanvulling! In basis zal iedereen zijn zaakjes zeker goed voor elkaar moeten hebben.

      Verder is het goed weten wat je concullega’s doen, maar is het net zo belangrijk helder te hebben waar jullie onderscheidend op zijn t.o.v. jouw concullega’s. Is het de snelle service, het meedenken, of wellicht iets anders…?

      Je hoeft uiteraard niet altijd de laagste qua prijs te zijn, je kunt ook iets met bonus doen om mensen te belonen. Enkele ideetjes die zo bij mij oppoppen:
      – Bonus voor klanten die een nieuwe klant aandragen of aan klanten die de gouden tip geven richting een nieuwe klant (geld of bijvoorbeeld een X % korting bij de volgende klus binnen periode Y) .
      – Bonus voor snelle beslissers: beslis binnen x uur/dagen nav de offerte en u krijgt een snelle beslissers-bonus van …..

      Daarnaast worden testimonials alleen maar belangrijker in de loop van de tijd, je kunt je zeer tevreden klanten er ook actief om vragen. Is een klant positief over het eind resultaat, vraag dan of je dat compliment mag gebruiken in de communicatie.

      Nogmaals dank voor je waardevolle reactie, ik wens je veel onderscheidend vermogen en veek klanten!

      Met vriendelijke groet,

      Jikkie Has

    1. Ha Mieke,
      Fijn om te horen dat de tips goed gebruikt worden! Daar doe ik het uiteraard voor!
      Succes met je workshops!

      Groet,

      Jikkie Has

  2. Dag jikkie,

    Hoe sta je tegenover prijzen bekendmaken op je site? Ik wil graag transparant zijn en duidelijkheid geven naar klanten toe en heb dus mijn prijzen wel op mijn site staan, alleen ziet je concurrent je prijzen ook. mvg. Veerle (www.hautecouleur.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *