Verkoop jij kennis of je tijd?

Veel (startende) ZZP-ers werken volgens het uurtje-factuurtje systeem: coaches die 1-op-1 coachen, een adviseur die zijn kennis per uur verkoopt, een webdesigner die uurtje-factuurtje werkt. Een enkeling verkoopt meerdere uren in 1x (“in 10 sessies weer lekker in je vel zitten”). Dit is een manier waarop veel Zelfstandigen jarenlang werken.

Niets mis mee, er is slechts één probleem: je komt al snel tijd te kort. Met als gevolg dat je je bedrijf niet verder kunt ontwikkelen; je hebt er gewoonweg de tijd niet voor! En zo hangen veel Zelfstandigen als een heliumballon tegen het glazen plafond; ze willen wel hoger, maar het lukt ze simpelweg niet. Te weinig tijd om producten te ontwikkelen, teveel zorgen om maar voldoende klanten te krijgen, te weinig tijd om weer eens lekker creatief met je bedrijf bezig te zijn.

Het kan ook anders: in plaats van je tijd kun je ook je kennis verkopen. Hierbij staat je kennis dus centraal in plaats van je tijd! Als je kennis verkopen centraal stelt, is het mogelijk om allerlei producten te ontwikkelen zoals online programma’s, e-books, trainingsprogramma’s, workshops; noem maar op! Wat een vrijheid geeft dit, vind je niet?

De voordelen om in plaats van je tijd je kennis te verkopen zijn legio: niet alleen meer inkomen en meer tijd, maar je ziet ineens allemaal nieuwe kansen, wat ook nog eens goed is voor je zelfvertrouwen.

Hierbij 3 redenen waarom je kennis zou moeten verkopen in plaats van je tijd:

1. Meer tijd

Met een uurtje factuurtje systeem biedt je je klanten maar één dienst; jouw tijd. Op een gegeven moment ben je klaar, en moet je weer op zoek naar een nieuwe klant c.q. opdrachtgever. Hierdoor kom je terecht in een problematische golfbeweging van klant, marketing, klant, marketing etcetera. Dit is enorm vermoeiend en zorgt voor veel onzekerheid. Je kennis in diverse vormen centraal te stellen zorgen er voor dat je als je even geen opdracht of klant hebt, er toch inkomen binnen blijft komen. Het zorgt er tevens voor dat je meer tijd hebt om andere zaken te ontwikkelen en je creativiteit te laten stromen in plaats van je tijd. Klinkt heerlijk toch?

2. Meer inkomen

Een dag bestaat uit 24 uur, waarin je diverse dingen moet doen. Je tijd is dus beperkt. Ga je dan je schaarste goed (je tijd) ook nog eens verkopen voor een vast uurtarief? Het tarief voor deze uren moeten dan wel ontzettend hoog zijn, wil je dit kunnen compenseren. Doordat je tijd beperkt is, kom je al snel aan een glazen plafond. Je kennis verkopen kun je oneindig blijven doen. Door je kennis verkopen kun je meer verkopen en dus meer verdienen.

3.Vergroten van je expert-status

Door jezelf en je kennis centraal te stellen in plaats van je tijd, word je zichtbaar(-der). Je bent/wordt namelijk een expert op jouw vakgebied!
Dit vergroot je onderscheidend vermogen en je zichtbaarheid enorm, waardoor potentiele klanten jou gemakkelijker weten te vinden.

Jikkie, het klinkt allemaal erg goed, maar hoe doe ik dat: mijn kennis centraal stellen in plaats van mijn uren? Ik zal je een tip geven.

Tip
Ga er eens even 10 minuten voor zitten en te denken hoe jij je kennis in kunt zetten. Op welke manier kun jij je kennis omzetten naar producten? Je kunt het echt wel, probeer maar eens!

Ik geef je alvast 1 idee cadeau: schrijf een aantal columns, bundel deze vervolgens in een e-book en verkoop deze vervolgens via je website. Of wat dacht je van een gratis teleseminar geven, waarbij jouw luisteraars mee kunnen doen aan je online programma?

Moet je dan helemaal geen uurtje factuurtje meer doen? Dat kun je zeker nog wel blijven doen, maar zorg dat dit je hoogst betaalde dienst wordt in plaats van je laagst geprijsde. Zo kun je als onderdeel van je producten prima jouw persoonlijke tijd toevoegen in de vorm van een uur coaching als onderdeel van jouw online programma.

Ik wens je veel plezier met het creatieve proces jouw kennis in producten te gieten! Kom je er niet uit? Meld je aan voor een gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Tijdens mijn VIP-dag leren ondernemers hoe ze hun kennis kunnen coverteren naar succesvolle producten waarmee ze veel klanten kunnen aantrekken en meer kunnen verdienen.

Eens? Niet mee eens? Ik ben benieuwd naar jouw reactie; je kunt deze hieronder kwijt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *