3 Tips hoe jij je kunt onderscheiden van de massa, waardoor je meer klanten krijgt

Wist je dat er +/- 40.000 coaches in Nederland werkzaam zijn? De afgelopen jaren is de concurrentie onder de coaches enorm toegenomen en ook de economische recessie heeft roet in het eten gegooid.

80% van hen combineert dan ook een baan met een eigen praktijk: de praktijk alleen is niet meer voldoende brood op de plank brengt. Ik vind dit behoorlijk shocking! En dit geldt niet alleen voor de coaches, ook onder bijvoorbeeld de adviseurs is een enorme groei ontstaan.

Hierdoor wordt de concurrentie behoorlijk pittig; de strijd om de klant wordt steeds heftiger. Door de toenemende concurrentie worstelen velen met het krijgen van meer klanten en voor voldoende inkomen. Als je te lang in deze situatie blijft zitten kan dit behoorlijk gaan knagen aan je zelfvertrouwen.

En om maar geen klanten mis te lopen, willen velen zo breed mogelijk zijn. Ze verliezen de focus en langzaam zakken ze steeds dieper weg…

Ook voor klanten wordt het steeds lastiger: door de vele bomen zien ze het bos niet meer. Gevolg is dat klanten dan veelal op prijs en het (uur-)tarief gaan beslissen met wie ze in zee gaan.

Als bevlogen ondernemer word je dus afgerekend op je (uur-)tarief in plaats van je kwaliteiten! Dat is toch niet wat je wilt? Maar ja, het gebeurt wel…

Want besef; iedereen wil toch impact hebben, klanten hebben die voor jóu kiezen, een goedlopend bedrijf waarin je plezier hebt, waar je het beste uit jezelf haalt en waarbij je talenten kan laten zien en ook nog eens goed mee verdient?  Je wilt impact en niet worden afgerekend op je prijs!

Maar ja, hoe kom je daar? Hoe zorg je voor dat klanten voor jou kiezen?

Het antwoord ligt in het krijgen van meer onderscheidend vermogen. Door kleur te kiezen en uit te spreken waar je voor staat wordt het voor klanten helder waarom ze voor jou moeten kiezen. Als dit duidelijk is komen klanten naar jou toe; ze willen met jou werken, en kun je ook die impact hebben waar je zo naar verlangt.

Maar hoe onderscheid je je nu? Ik zal je 3 belangrijke tips geven hoe je meer onderscheidend vermogen krijgt en waarmee je jezelf en je bedrijf weer een boost geeft. Hier komen ze:

Tip 1: Zorg voor een onderscheidende visie

Een mooi voorbeeld is het onderwerp ‘afvallen’. Hier wordt enorm veel over geschreven. En ook al gaan zowel het dr. Frank als het Sonja Bakker over afvallen, beiden hebben hun eigen visie over hoe je het beste kunt afvallen.

Hierdoor zullen bepaalde klanten voor de een kiezen en zullen anderen juist voor het ander gaan. Door een onderscheidene manier of visie waarop je een probleem oplost kan een klant bewust voor jou kiezen!

 Tip 2: Zorg voor een scherpe marketingboodschap

Een scherpe marketingboodschap zorgt er voor dat klanten precies weten wat ze aan je hebben: voor wie jij werkt, welke problemen jij oplost met welk resultaat. Ik heb in een artikel precies beschreven over hoe je dat moet doen.

Tip 3: word z.s.m. een expert op jouw vakgebied

Als je een onderscheidende visie hebt en een scherpe marketingboodschap is het van essentieel belang dat je zo snel mogelijk jouw expert-status uit gaat bouwen. Dit doe je door te schrijven over jouw onderwerpen en hoe jij klanten kunt helpen met het oplossen van hun probleem. Maar ook door te gaan spreken voor groepen (hoe spannend ook!).

Door naar buiten te treden met jouw onderscheidende visie en boodschap kunnen potentiele klanten met jou in contact komen en kun jij laten zien wat jouw toegevoegde waarde is, waardoor prijs uiteindelijk geen rol meer speelt; ze willen met jou aan de slag!

Dus voor meer klanten, meer inkomen en meer impact en hiermee een goedlopend bedrijf te realiseren is het van essentieel belang dat je je onderscheid van de massa. Kies kleur en onderscheid je!

Waarmee onderscheid jij je van anderen? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *