“En, wat doe jij?” 3 Geheimen om jezelf krachtig voor te stellen

Als jij iemand ontmoet op bijvoorbeeld een netwerkborrel, open coffee of op een ander evenement; hoe stel jij je dan voor? Dit lijkt een simpele vraag, maar het kan best lastig zijn; je wilt graag vertellen wat je doet, maar hoe houd je de aandacht van de ander vast en wordt het geen formaliteit waarvan de inhoud meteen weer vergeten wordt?

Wellicht herken je de volgende situatie…
Onlangs was ik op een netwerkborrel en raakte ik in gesprek met een man en al snel stelde ik de vraag: “En.., wat doe jij?” Hij vertelde mij dat hij organisatieadviseur in de non-profit sector was. Ik vroeg: “Wát doe je precies?”. Hij had mij zeker geprikkeld: wat deed hij nou precies? In het gesprek dat daar op volgde probeerde ik er achter te komen wat ie nou precies deed. Herkenbaar?

Wat je vaak in dit soort gesprekken ziet is dat mensen over hun beroep vertellen of over het middel dat ze gebruiken.
Zo vertellen ze dat ze organisatieadvies geven, coach zijn, aan NLP doen, trainer of adviseur zijn. Leuk, maar wat heeft een potentiele klant hier aan?

Wat wil een klant dan? Een klant wil graag dat zijn probleem wordt opgelost. Een potentiele klant heeft vaak een probleem wat hij opgelost wil hebben. Hij wil dus graag snel weten wat hij aan iemand heeft. Dáár wil hij wel voor betalen. En welk middel iemand hier voor inzet: ach, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, als de klant maar in Rome komt, daar waar hij wil komen.

Klanten doen dan ook het liefst zaken doen met een expert.
Klanten willen geen risico lopen; het probleem moet worden opgelost. En het liefst zo snel mogelijk. En ja, met een expert loop je het minste risico.

Het wordt duidelijk dat er vaak een verschil is tussen de klant die een behoefte of probleem heeft en de professional die enthousiast over zijn methode of beroep verteld. Een duidelijke mismatch dus. Waar kunnen zij elkaar vinden?

Ik geef je graag de 3 geheimen om jezelf krachtiger voor te stellen: 

Geheim 1: Vertel welk probleem je oplost 
Je voelt hem al aankomen: vertel welk probleem je oplost in plaats van welk middel je gebruikt! Klanten willen hun probleem opgelost zien, en welke methode gebruikt wordt, maakt vaak niet uit. Je loopt daarnaast het risico dat er een discussie ontstaat over jouw methode in plaats van dat je hun probleem op kunt lossen.

Hoe doe je dit? 
Een voorbeeld: je doet niet aan NLP, maar je helpt mensen die problemen ervaren met hun communicatie.
Een filmmaker voor bedrijven “geeft ingewikkelde kwesties eenvoudig weer in beeld en geluid (ik noem maar iets). Dit was geheim1, maar we zijn er nog niet. Op naar het volgende geheim!

Geheim 2: Benoem je resultaat
In het verlengde van het probleem: noem ook het resultaat dat je bereikt. Dit kunnen meer klanten zijn, meer winst, meer tijd, meer geluk, meer…. noem maar op.

Hoe doe je dit? 
In het NLP-voorbeeld: je helpt mensen die problemen ervaren met hun communicatie beter aansluiting te vinden bij hun collega, baas, partner (afhankelijk van je doelgroep).

En nu het laatste geheim…

Geheim 3: Benoem je doelgroep van wie je het probleem oplost
Voor welke doelgroep los jij problemen op of behaal je resultaat? Hoe meer doelgroepen je voor werkt, hoe lastiger het voor een klant wordt zich in jouw producten en diensten te herkennen.

Hoe doe je dit? 
In Nederland zijn er bijvoorbeeld behoorlijk wat communicatieadviseurs. Hoe onderscheid een communicatieadviseur zich dan van een andere communicatieadviseur? Nou, zo bijvoorbeeld: Ik (als communicatieadviseur) help fysiotherapeuten hun externe communicatie te verbeteren zodat ze meer klanten krijgen.

Je denkt nu vast: “Maar door te kiezen ga ik klanten mislopen!”. Nee, juist niet! Juist door scherp je doelgroep te kiezen, word je sneller een expert. Een klant wil juist een expert inhuren om zijn probleem op te lossen! Benoem dus zo scherp mogelijk je doelgroep.

Als je deze 3 geheimen (het benoemen van je doelgroep, het probleem en het resultaat) samenvoegt krijg je het volgende:
“Hallo, ik ben Jikkie Has en ik help ZZP-ers die worstelen met hun onderscheidende vermogen meer klanten te krijgen”.

“En…, wat doe jij?”
Ik ben benieuwd naar wat jij doet: stel je zelf hieronder krachtig voor!

36 Comments on ““En, wat doe jij?” 3 Geheimen om jezelf krachtig voor te stellen”

  1. Dag Jikkie,

    Het verhaal wat je beschrijft is precies wat mij iedere keer opvalt als ik op een netwerkbijeenkomst ben.

    Ik stel mezelf voor:
    ik help de vrouwelijke 35+ professional weer met plezier naar haar werk te gaan waardoor zij beter functioneert. Dit doe ik door het geven van loopbaanadvies en dmv coaching!

    Soms merk ik dat deze pitch verandert, maar over het algemeen “houd ik deze vast”

    Ik wens je veel High5!

    Hartelijke groet,

    Nancy Boot
    http://www.high-5.nl

  2. Hallo Nancy,

    Leuk dat je jezelf hier voorstelt, je bent al lekker op weg zie ik! Als ik je nog een tip mag geven: met plezier naar je werk gaan en beter functioneren zijn twee resultaten.
    Je pitch kan nog sterker worden door het probleem te noemen waar je doelgroep tegen aan loopt. Waar worstelen ze precies mee? Hoe komt het dat ze niet met plezier naar hun werk gaan of dat ze niet functioneren? Als je dit kunt benoemen, is je pitch nog krachtiger!

    Succes!

    Groet,

    Jikkie

  3. Hallo Jikkie,
    Deze discussie is al wat ouder zie ik, maar nog steeds actueel. Ik heb de afgelopen dagen goed nagedacht, en kom er niet echt uit waar nou precies mijn kracht ligt. Ik voel me ‘versnipperd’, en dat heeft zijn weerslag op het kunnen kiezen uit de vaagheid die mijn allrounderschap kenmerkt.

    Ik zou als volgt willen pitchen.

    Ik ben Helen Bakker, en ik help ondernemers met minder dan 40 personeelsleden om hun zorgen om hun personeel te verminderen of zelfs weg te nemen. Ik doe dat door met een professionele blik de personeelsdossiers te scannen en maatwerk personeelshandboeken te schrijven die duidelijkheid in de organisatie scheppen.

    Groet,
    Helen

    1. Ha Helen,

      Bedankt voor je reactie! Ik zie dat je er al goed over nagedacht hebt!
      Nog een paar suggesties: praat niet in middelen en probeer nog wat scherper te zijn (‘zorgen om personeel te verminderen of zelfs weg te nemen).

      Succes!

      Groet,

      Jikkie

  4. Hallo Jikkie,

    Ik heb gemerkt dat als ik vertel dat ik professional organizer ben er niet direct lampjes gaan branden. Met een uitleg dat ik ondernemers help met het aanbrengen van structuur en overzicht wordt het al niet veel beter. Vaak krijg ik dan uitgelegd dat zij dat prima voor elkaar hebben!

    Ik zou willen gaan voor deze pitch:

    Ik help drukbezette ondernemers met het realiseren van een uur tijdwinst per dag.

    Ben benieuwd wat je er van vind.

    Vriendelijke groet, Marjan

    1. Ha Marjan,

      Klopt helemaal, professional organizer is een behoorlijk containerbegrip, waar de invulling verschilt per ‘professional organizer’.

      Ik vind je pitch al behoorlijk goed, mijn complimenten! Hij zou nog iets sprankelender kunnen, maar deze versie is zeker al werkbaar! Succes!

      Groet,

      Jikkie

  5. Ha Jikkie,

    Ik vind het lastig om heel kort te beschrijven wat ik doe, maar ik ga een poging wagen:

    Ik help bedrijven met het verlagen van het verzuim en het verhogen van de productiviteit van hun medewerkers door die medewerkers te trainen en coachen naar een gezondere leefstijl.

    Hartelijke groeten,
    Barbara

  6. Ha Barbara,

    Goed bezig! Wat het nog krachtiger maakt is slechts een probleem te noemen i.p.v. 2. En vraag is of managers en directeuren worden afgerekend op een gezondere leefstijl, wellicht kun je hier nog beter op aansluiten.

    Succes!

    Groet,

    Jikkie

  7. Hallo Jikkie, Goed stuk, handige tips!

    Ik worstel nog met de volgende zinnen:

    Ik ben Linda Thuijs, Ik help startende zzp’ers met het vormgeven van een logo dat hun doelgroep aanspreekt en daardoor meer klanten oplevert.
    of
    Ik help zzp’ers aan een consistente huisstijl, waardoor meer klanten voor ze zullen kiezen.

    Wat spreekt volgens jou het beste aan?

    Hartelijke groeten, Linda

    1. Ha Linda,

      Al lekker op weg zie ik! Ik zou voor de eerste gaan, waarbij ik ‘dat hun doelgroep aanspreekt’ weg zou laten; dit leidt af van de boodschap.

      En nog een tip: vraag eens aan je klanten waarom ze een huisstijl of logo willen; welke concrete resultaten willen ze hiermee bereiken? Deze informatie kan ontzettend waardevol zijn voor het verder aanscherpen van je marketingboodschap!

      Groet,

      Jikkie Has
      Maak werk van je Merk

  8. Hallo Jikkie,
    Erg verhelderend, dat verhaal van jou. Mijn complimenten!
    Wat ik meteen maar voor mezelf heb bedacht:
    Ik ben Marianne Tuyn. Hoge werkdruk en veel sores aan je hoofd? Laat mij dan van je tuin een paradijsje maken, waar je na je werk heerlijk kunt ontspannen!
    Zou dit scoren?
    Groeten, Marianne

  9. Ha Marianne,

    Goed dat je meteen zo doorpakt! Het benoemen van emoties kan erg krachtig werken; compliment dus! Verder nog een tip: probeer je resultaten zo concreet mogelijk te benoemen; what’s in it for me?

    Succes!

    Groet, ‘

    Jikkie Has

  10. Hallo Jikkie,
    Ik ben een boek aan het schrijven over het geloof, om dit leuker te maken voor de mensen.
    In eenvoudige zinnen, met humor en treffende voorbeelden vertel ik hoe je, los van de Katholieke Kerk, op je eigen manier je houvast kunt vinden in Super Power. Die heeft veel humor en als je je ervoor stelt, zul je verrassende antwoorden krijgen.
    Hartelijke groeten, Gerrie

  11. Hallo Jikkie,

    Goed te lezen wat er kort in een Pitch moet staan.
    Mijn Pitch:

    Hallo, mijn naam is Erna, ik coach vrouwen tussen de 30 en 50 jaar die balans zoeken tussen werk, gezin en hen zelf. Zodat zij meer tijd en energie overhouden voor zichzelf.

    Groet Erna

  12. Hoi Erna,

    Ziet er al goed uit! Ik vraag me alleen af of ‘balans zoeken’ woorden zijn die jouw klanten ook direct zouden zeggen of dat er andere meer praktische problemen zijn waar ze wakker van liggen. Gewoon vragen en uit gaan proberen!

    Warme groet,

    Jikkie

  13. Dag Jikkie,
    Ik heb de volgende pitch bedacht:

    Ik begeleid ‘beroepslijners’ om een gezond gewicht te krijgen, zonder op dieet te gaan en dit gewicht vooral te houden, Het resultaat is dat ze weer in de spiegel durven kijken en tevreden zijn met hun lijf.

  14. Hoi Wil,

    Ziet er al goed uit, het eerste deel kan nog scherper: beroepslijner is best creatief, maar velen zullen zich niet direct aangesproken voelen, en dat is natuurlijk wel wat je wilt!

    Succes!

    Warme groet,

    Jikkie

  15. Hallo Jikkie,

    fijn hoe duidelijk je schrijft, ik raak geinspireerd!

    Op Saba, Dutch Caribbean waar ik nu woon ben ik mijn/ons bedrijf op poten aan het zetten.
    Ik werk als psychotherapeut en met veel verschillende werkvormen. Mensen hier zijn niet gewend aan ‘wat je denkt kan je lichaam ziek maken’ of ‘geeft je lichaam je aan’. Dus dat is heel anders dan vaak in Nederland.

    Mijn gedachte is dat er hier wel veel potentiele clienten zijn met (chronische) lichamelijke klachten waar mogelijk meer achter zit. Ik zou dus via de ingang van stressgerelateerde klachten mijn aanbod willen doen.

    Mijn pitch zou dan kunnen zijn:
    Life sometimes comes with lots of stress? Recognize this?
    Let me help you to de-stress!

    Wat vind je?

    1. Hoi Suchita,

      Mooie naam heb je en dank voor je compliment! Ziet er al prima uit. Wellicht kun je je doelgroep nog beter omschrijven, welke groepen in het bijzonder hebben last van stress en willen hier graag van af? Hoe ziet hun leven er uit als ze geen stress meer hebben?

      Probeer het dus zo concreet mogelijk te verwoorden!

      Succes!

      Groet,

      Jikkie

  16. Hallo Jikkie,

    Wat weet jij kort en duidelijk te formuleren waar het om draait! Het heeft mij uitgedaagd om nu eens te formuleren waar ik voor sta en voor wie ik er ben. Als image consultant zie ik de groep collega’s groeien, en daarnaast wil ik meer dan alleen kleuradvies geven. Daarom vergroot ik nu mijn kennis door de masteropleiding tot integraal image consultant te doen. Ik worstel met de vragen voor wie ik er ben en wat ik precies ga aanbieden. Na een aantal pogingen heb ik het als volgt geformuleerd, ik ben benieuwd naar je reactie.

    Als integraal image consultant help ik vrouwelijke professionals mooi en passend gekleed aan het werk te gaan. Hierbij geef ik speciale aandacht aan een uitstraling die aansluit bij haar identiteit. Dit geeft zelfvertrouwen en dit leidt dus tot betere resultaten.

  17. Hoi Els,

    Dank voor je compliment! Al lekker op weg, ik zou wel rekening houden met de term integraal image consultant: dit is vakjargon. Voor jou zegt dit alles, voor een klant vaak weinig. En kun je nog benoemen welke resultaten precies beter worden?

    Succes!

    Groet,

    Jikkie

  18. Beste Jikkie,

    Proficiat met je mooie website en zaak.
    Ik ben al heel vele jaren bezig als imagocoach. Ik wil mij meer profileren naar ondernemers, zzp’ers, managers, coaches, commerciële dienstverleners omdat ik vind dat hun uitstraling vaak ver weg is van hun succes dat ze willen nastreven. Ik wil hun bewust maken van het belang van hun persoonlijk imago. Ik zie het een beetje als volgt, ik ben dus vrij visueel ingesteld :-).

    Al imago coach help ik ondernemers zichzelf “te zien” als een belangrijk marketing tool. Een visuele, sterke, authentieke presentatie en uitstraling leidt tot meer vertrouwen en aantrekkingskracht waardoor potentiële nieuwe klanten sneller voor U kiezen.

    Alvast bedankt voor je feedback.

    Hartelijke groeten,
    May

  19. Hoi May,

    Ook al zo goed bezig! Een veelvoorkomende valkuil is het volledig willen zijn waardoor je vervalt in containerbegrippen. Want, doe jij alleen kleding of gaat het verder wat je doet? Voor mij is het dit niet helder doordat je containerbegrippen zoals authentieke presentatie, marketingtool en aantrekkingskracht.

    Een tip die ik je graag wil geven is om de woorden te gebruiken die jouw klanten ook gebruiken. Iets van ik help ondernemers aan meer klanten/zelfvertrouwen door een krachtige uitstraling. Welke problemen ervaren zij op dit vlak? Wat willen ze graag?

    Succes, je bent al behoorlijk op weg, nu een tijd om te finetunen!

    Groet,

    Jikkie

  20. Hallo Jikkie,

    Ik help managers om hun team optimaal te laten functioneren door hen te coachen op efficiënt communiceren met behulp van paarden.

    Zoiets? Vind het zo lastig …. een krachtige one-liner ….

    Groetjes Marieke

  21. Hoi Marieke,

    Lastig he? 😉 Besef: het hoeft niet in 1x perfect! Verval niet in containerbegrippen, probeer het echt zo concreet mogelijk te benoemen: wat is optimaal functioneren? Hoe ziet dat er uit? Wat gebeurt er dan? Probeer dat te benoemen in je boodschap.

    Keep up the good work!

    Groet,

    Jikkie

  22. Dag Jikkie,
    dank voor het voor ons meedenken. Ik probeer het weer eens precies te verwoorden.
    Mijn visie als Craniosacraaltherapeut is: ieder mens beschikt over een eigen helend vermogen. En wat ik kan oplossen wanneer dat niet meer stroomt is: in 3 sessies helder maken waardoor het is vastgelopen.Daarna begint het echte werk om te blijven stromen.
    Daar worden we allebei opgelucht van; de klant en ik.
    Mijn doelgroep is: mensen die in de knoop zitten tussen 14 en 70 jaar.
    Ik ben benieuwd naar jouw reactie.
    met vriendelijke groet Tineke Nauta

    1. Hoi Tineke,

      Je bericht was in de spam beland, mijn excuses. Klinkt goed, nu er nog een mooie zin van maken. Verder mag het nog wat concreter: welke problemen ervaart jouw klant ‘dagelijks’? En hoe ziet ‘in de knoop zitten’ er uit?

      Succes, je bent onderweg, stapje voor stapje ga je er wel komen!

      Groet,

      Jikkie

  23. Pingback: 3 Tips hoe jij je kunt onderscheiden van de massa, waardoor je meer klanten krijgt | Maak werk van je Merk

  24. Pingback: 10 tips om deze zomer te werken aan je bedrijf | Maak werk van je Merk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *