Maak jij ook de fout jezelf zo breed mogelijk neer te zetten?

Komt het volgende jou bekend voor? Je bent al een aantal jaren bezig als coach, trainer of adviseur. Toen je begon, waren de tijden nog goed en het vinden van klanten was geen probleem voor je.

Maar je ervaart dat de tijden veranderd zijn…. Er zijn meer con-cullega’s en wint vaakste de laagste prijs de opdracht. Of je merkt dat er vaker vragen gesteld worden over je tarief. Het aantal klanten loopt terug en je voelt de druk nu toch wel opkomen: Ik heb klanten nodig!

Wat je vaak ziet is dat mensen breed in gaan zetten. Ze zijn beschikbaar in alle sectoren en willen van alles oppakken. Je krijgt dan berichten in de trant van: “ik ben weer beschikbaar voor een opdracht”. Of “Aangeboden: coach voor al uw problemen”.

Door zich zo breed mogelijk te oriënteren, denken ze de meeste kans te lopen op een klant of opdracht: als ik het maar vaak genoeg roep op bijvoorbeeld twitter, facebook, LinkedIn, en netwerkevenementen dat ik weer beschikbaar, krijg ik vast wel klanten.

Maar hierdoor raken ze hun passie en energie kwijt aan het gedoe rondom PR en aan het aflopen van netwerkevenementen waar ze iedere keer weer teleurgesteld weggaan. En uiteindelijk staan ze met lege handen.

Oftewel: niet focussen kost tijd, energie en keiharde euro’s. Door er voor iedereen te zijn, moet je tegen iedereen concurreren! Door tegen iedereen te concurreren, verlies je je onderscheidende vermogen (je kunt namelijk alles) en word je uiteindelijk uitsluitend beoordeeld op je prijs, want dat is het enige wat nog over is. Het kan ook anders… Hoe? Ik zal het je vertellen.

De oplossing tegen de toenemende concurrentie is je te onderscheiden van anderen. Maar hoe krijg je onderscheidend vermogen?

Een van de belangrijkste aspecten voor meer onderscheidend vermogen is je te focussen. Focussen levert ontzettend veel op, ik heb alle voordelen van het focussen geordend tot een top 10.

Focus leidt er toe dat… 
1.   Het snel helder is wat je meerwaarde voor de buitenwereld is. Je boodschap wordt hiermee ook automatisch helderder: klanten weten meteen welk probleem jij oplost en welk resultaat je biedt.
2.   Je jezelf sneller ontwikkelt tot een expert.
3.   Je sneller gekozen wordt. Klanten kiezen het liefst voor een expert, want hiermee lopen ze het minste risico.
4.   Je meer verdient. Experts verdienen meer doordat er minder concurrentie is. Hierdoor is de kans dat iets slaagt groter dan bij iemand die van alles wel iets weet.
5.   Klanten sneller geloven dat je een expert bent. Het is lastig vertellen dat je expert bent op 5 terreinen. Je kunt niet voor ieder probleem DE oplossing zijn.
6.   Het vertrouwen geeft richting je klanten: het is duidelijk dat ze bij jou moeten zijn voor de oplossing van hun probleem. Dit leidt automatisch tot een lagere drempel bij jouw doelgroep: je geeft hen het gevoel dat je hun probleem (h-)erkent.
7.   Je vijver van potentiele klanten kleiner wordt. Maar de potentiele klanten die er in zitten zijn wel allemaal interessant.
8.   Je kunt blijven richten op jouw passie i.p.v. je te richten op je inkomen en het krijgen van voldoende klanten.
9.   Je meer zelfvertrouwen krijgt: hier ben ik goed in!
10.  Dat je meer tijd overhoudt. Je hoeft je niet iedere keer in iedere problematiek te verdiepen: je weet hoe je doelgroep er uitziet, en met welke problemen ze worstelen.

Met andere woorden: kiezen voor een duidelijk omschreven doelgroep maakt je effectiever, efficiënter en aantrekkelijker. Je bereikt een status van exclusiviteit, kunt een hogere prijs vragen en dus meer verdienen.

En laten we wel wezen: als je problemen met je hart hebt, ga je toch ook liever naar een cardioloog dan naar een huisarts? En wie verdiende er ook al weer het meest?… Juist ja.

In de komende e-zines ga ik dieper in op de gebieden waar je je op kunt focussen, waarbij je praktische tips krijgt die je meteen kunt toepassen.

Wat maakt het dat jij wel of niet focust? En waar focus jij je op? 
Ik ben benieuwd naar je reactie, deze kun je hieronder kwijt.

 

 

6 Comments on “Maak jij ook de fout jezelf zo breed mogelijk neer te zetten?”

  1. Hoi Jikkie,

    Hoe hard sla jij de spijker op de juiste plek. Ook ik dacht door breed inzetten ik voor mijzelf zoveel mogelijk kansen te creëren maar ik merk dat het lastig uitleggen wordt aan anderen wat ik doe.
    Maar je hebt helemaal gelijk terug naar de tekentafel.

    Bedankt! Hinsje

  2. Ha Hinsje,

    Fijn dat je wat aan mijn e-zine hebt gehad! Het is inderdaad een valkuil die heel veel mensen maken. Anderzijds: als je het eenmaal door hebt, kan het heel hard gaan.

    Houd je me op de hoogte van je resultaat? Ik ben namelijk erg benieuwd!

    Ik wens je in ieder geval veel klanten!

    Groet,

    Jikkie Has

  3. Hoi Jikkie,
    Ik heb me steeds te breed aangeboden, al de ruim 10 jaar dat ik coach. En ik wist het maar wist niet hoe te focussen of waarop. Ik krijg dat steeds helderder, mijn focus ligt nu op de menstruatiecyclus en op communicatie met jezelf en anderen. Onder andere :-). Ik blijf breed bezig omdat ik elke opdracht die langskomt wilde aannemen. Terwijl dat een heel verscheurd gevoel geeft. Steeds dichter bij mijn doel, niche en doelgroep komen voelt zo goed!

  4. He Arianne,

    Steeds dichter bij je doel, je niche en je doelgroep komen voelt ook heel goed voor jouw doelgroep! Vraag jezelf eens af:wat heb jij nog nodig of wat moet je loslaten om nog meer te focussen?

    Met warme groet,

    Jikkie

  5. Pingback: Waarom cadeautjes kopen zo moeilijk is (maar dit niet zo hoeft te zijn) | Maak werk van je Merk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *