Waarom cadeautjes kopen zo moeilijk is (maar dit niet zo hoeft te zijn)

Misschien herken je de volgende situatie: laatst moest ik voor een meisje van 7 jaar een verjaardagscadeautje kopen. Geen probleem dacht ik: gewoon naar de speelgoedwinkel en daar vind ik vast een mooi cadeautje voor haar! Dus ik op naar de speelgoedwinkel. Voor zover geen enkel probleem…

Maar toen ik eenmaal in de winkel stond overviel mij de gedachte: “Wat ga ik in vredesnaam voor een meisje van 7 jaar kopen? ”. Houdt ze van poppen? Of liever ‘iets educatiefs’. En wat willen de ouders dat ze krijgt? En ja, voor een meisje van 7 is het heel belangrijk wat je krijgt (voor wie niet eigenlijk?), dus zo maar iets geven was geen optie. Ik kwam er maar niet uit…

Herkenbaar? Of heb je aan de andere kant gestaan en heb je een keer een cadeau gekregen van iemand waarbij je dacht: Wat moet ik hier mee? Hoe komt die er bij dat ik dit leuk zou vinden?! Of je hebt een standaardcadeau gekregen (de douchegel/bodylotion-gevallen). Misschien heb je wel iemand een keer dit cadeau gedaan omdat je geen idee wat die persoon leuk zou vinden…

Bij klanten werkt dit precies hetzelfde. Als je je doelgroep niet (goed) kent, is het lastig een oplossing aan te bieden. En hiermee is de kans op teleurstelling ontzettend groot. De klant krijgt dan een oplossing wat zijn specifieke probleem niet (geheel) oplost. Vertwijfeld laat je de klant achter…

Naast het feit dat je een klant niet goed hebben kunnen helpen kost het jou iedere keer ook ontzettend veel tijd en energie (en hiermee keiharde euro’s!) als je iedere keer in nieuwe problematiek of doelgroep moet duiken voordat je een gedegen oplossing kunt geven.

Het loont dus om je te focussen op een bepaalde doelgroep en problematiek: het scheelt je veel tijd, energie en vooral geld. Volgens mij iets wat we allemaal wel meer van kunnen gebruiken…

Bang om klanten of geld mis te lopen? Lees dan nog een keer mijn vorige e-zine door

Maar hóe je dit dan?

Het is niet moeilijk, stel je zelf de volgende 2 vragen:

1.   Voor welke doelgroep ben jij de expert of ga je de expert worden?

Als ik bewust zou kiezen voor de doelgroep basisschoolkinderen, zou ik precies weten wat hen bezighoudt, hoe ze spelen, waar ze mee spelen, welke tv programma’s ze zien. Welke vragen ze hebben. En zou ik ook precies weten wat ze voor hun verjaardag willen hebben. Hoe ik daar achter kom? Door de volgende vraag….

2.   Welke behoeftes en problemen kent de doelgroep?

Stel jezelf de vraag: waar ligt mijn klant ’s nachts wakker van? Wat wil mijn klant bereiken? Hebben ze moeite met nee zeggen? Worstelen ze met het schrijven van webteksten? Als je weet met welke problemen jouw doelgroep ’s nachts wakker ligt of welke doelen ze willen bereiken, dan weet je ook de oplossing…

Deze vragen beantwoorden kosten tijd, maar zie ze liever als een investering: hoe beter jíj weet welke behoeftes jouw klanten hebben, hoe beter jij de oplossing voor ze hebt!

 

Ik ben benieuwd op welke doelgroep jij je richt!

Jouw reactie kun je hieronder kwijt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *